KI for lærere 101: En nybegynnerguide for å forstå og bruke kunstig intelligens i klasserommet

Artikler
Lærer i klasserommet med en datamaskin

Kunstig intelligens (KI) er i ferd med å raskt forandre utdanningsverdenen, men for mange lærere og skoleledere føles det fortsatt forvirrende og skremmende, som et verktøy som må oppdages og krever en vanskelig læringsprosess.

Det gode nyheten? Du trenger ikke en grad i datavitenskap for å begynne å bruke KI-verktøy effektivt og sikkert i klasserommet ditt.

I denne nybegynnervennlige guiden vil vi lede deg gjennom grunnleggende om KI, forklare nøkkelbegreper som LLMs og hallusinasjoner, og hjelpe deg med å forstå hvordan du kan integrere denne kraftfulle teknologien i undervisningen din med selvsikkerhet.

Hva er egentlig kunstig intelligens?

I sin essens, kunstig intelligens (KI) refererer til maskiner som kan etterligne menneskelig intelligens—ting som å forstå språk, gjenkjenne mønstre, eller til og med skape innhold.

I utdanning viser KI seg ofte i verktøy som kan hjelpe deg:

• Oppsummer komplekse tekster

• Generer quizspørsmål

• Støtt elever med skriving

• Automatiser administrative oppgaver

De fleste KI-verktøyene du hører om i dag (som ChatGPT) drives av noe som kalles en LLM.

Viktige KI-begreper lærere bør kjenne til

LLM (Large Language Model)

En type KI trent på enorme mengder tekst. Den kan generere menneskelignende svar, besvare spørsmål eller hjelpe med skriveoppgaver. Tenk på det som et superladet autofullfør-verktøy.

Hallusinasjon

Når en KI gir deg et svar som virker overbevisende, men faktisk er feilaktig eller oppdiktet. For eksempel kan den henvise til en falsk artikkel eller finne på en statistikk. Dobbeltsjekk alltid kildene.

Oppgave

En oppgave er instruksjonene du gir til et KI-verktøy. En god oppgave er spesifikk og tydelig, og inkluderer nyttige detaljer som hva du ønsker at den skal gjøre, hvor langt svaret skal være, hvem det er for (en elev, en lærer, osv.), og tonen (formell, vennlig, kreativ…).

For eksempel, la oss si at vi ønsker å lage en leseforståelsesaktivitet, vi kunne sagt: «Lag en kort leseforståelsesaktivitet for elever på 5. trinn basert på en sakprosatekst om vannets kretsløp. Inkluder en kort tekst (rundt 150 ord) skrevet i en vennlig og alderspassende tone, etterfulgt av 3 flervalgsspørsmål og 1 åpent spørsmål. Målet er å hjelpe elevene med å identifisere hovedideer og huske viktige detaljer.»

Modell

Modellen er det underliggende KI-systemet som driver et verktøy. ChatGPT bruker for eksempel OpenAI sin GPT-4-modell.

Du trenger ikke å være en teknologiekspert

Her er sannheten: du kan bruke AI-verktøy uten å vite hvordan de fungerer “under panseret.”

Hvis du kan bruke Google eller skrive en e-post, kan du begynne å eksperimentere med kunstig intelligens.

Start i det små:

  • Bruk KI til å hjelpe med å skrive undervisningsplaner eller sammendrag.
  • Be den om å omformulere lesetekster for ulike klassetrinn.
  • Finn på kreative skriveoppgaver.
  • Lag morsomme aktiviteter og spill for å hjelpe elevene dine med å forsterke det dere jobbet med i klassen.

Begynn å bruke den, eksperimenter, rediger dine oppfordringer og tilpass dem til dine behov på en enkel måte.

Tenk på KI som en lærerassistent, ikke en erstatning. Det kan være en flott inspirasjonskilde for å

Beste oppgaver du kan trene KI til å gjøre:

Verktøy for kunstig intelligens utmerker seg innen:

✅ Forstå og generere menneskelig språk

✅ Oppsummere og omformulere tekst

✅ Støtter idémyldring og generering av ideer

✅ Oversetter språk

✅ Veiledning i grunnleggende konsepter (spesielt språkrelaterte)

Pass på!

Som med alt annet, må vi handle med bevissthet om våre handlinger. Det samme gjelder for KI. Her er noen ting å huske på når du bruker kunstig intelligens i utdanning:

  • Bias: KI gjenspeiler dataene den er trent på, og det kan inkludere skadelige fordommer. Vær kritisk.
  • Personvern: Ikke legg inn elevdata i offentlige verktøy. Bruk anonymisert informasjon.
  • Overdreven avhengighet: Bruk KI til å lære elever å tenke kritisk og å forstå hvordan man bruker dette verktøyet, ikke bare stole på KI for svar.
  • Feilinformasjon: Som nevnt kan KI "hallusinere." Dobbelsjekk fakta.

Idéer for å trygt integrere kunstig intelligens i klasserommet

  1. Start med kun lærerbruk

Bruk KI til planlegging, idémyldring eller innholdsskaping før du introduserer det for elevene. Skolebot har laget spesifikke chatboter for å hjelpe lærere med rutineoppgaver.

  1. Sett klare retningslinjer

Snakk med elevene dine om når og hvordan kunstig intelligens er passende. Diskuter etisk bruk og oppmuntre dem til å være kritiske: det er en flott måte å begynne å trene dem for fremtiden.

  1. Bruk alderspassende verktøy

Noen KI-verktøy som Skolebot er spesielt designet for grunn- og ungdomsskolemiljøer med innebygde sikkerhetsfunksjoner.

  1. Undervis i digital kompetanse

Hjelp elever med å forstå hvordan kunstig intelligens fungerer, dens begrensninger, og hvordan man skal stille spørsmål ved informasjonen den gir. De trenger å forstå hvordan man bruker dette verktøyet ansvarlig.

  1. Sjekk med skolens policy

Sørg for at bruken av KI er i tråd med distriktets eller skolens teknologiretningslinjer og -policyer.

Start smått, men kom i gang.

KI er ikke fremtiden, det er allerede nåtiden. Det trenger ikke å være overveldende. Som lærer er din superkraft tilpasningsdyktighet. Med bare litt nysgjerrighet og forsiktighet kan du begynne å integrere KI i undervisningen på måter som støtter dine mål og hjelper elever å blomstre.

Har du lyst til å utforske verktøy eller få eksempeloppgaver å prøve ut i klasserommet ditt? Følg med!

Begynn å bruke Skolebot nå!