Hvordan skrive effektive oppgaver for undervisning med chatbots

Artikler
Origamibilde av en lærer som lager en god oppskrift for spørsmål

Oppfordringer er instruksjonene vi gir til en digital assistent eller chatbot for å få et nyttig svar. Med andre ord, det er hvordan vi forteller teknologien hva vi trenger.

Som lærer kan det å lære seg å skrive gode oppgaver forvandle måten du forbereder leksjoner, utformer aktiviteter og tilpasser undervisningen for elevene dine.

I denne artikkelen vil du finne:

  • En tydelig oppskrift for å skrive effektive oppgaver.
  • Eksempler du kan tilpasse til ditt fag og klassetrinn.
  • En klar-til-bruk oppgave du kan teste ut i ditt eget klasserom.

Oppskriften på en god oppgave

Akkurat som en matoppskrift trenger en god oppgave de riktige ingrediensene. Her er de nøkkelkomponentene du som lærer bør inkludere i dine oppgaver:

1. Rolle

Bestem hvem kunstig intelligens skal opptre som. En fagkyndig? En lærerassistent? En eksaminator? En historisk skikkelse? Dette hjelper til med å styre typen svar du vil få.

Eksempel: «Du er en lærer i naturfag på ungdomsskolen med erfaring i å forklare biologi på en enkel måte.»

2. Kontekst

Beskriv undervisningssituasjonen og elevene dine. Hvor gamle er de? Hva er deres nivå? Har de spesielle behov?

Eksempel: «Du underviser en klasse med 12-åringer som har varierende leseferdigheter.»

3. Læringsmål

Vær tydelig på hva du ønsker at elevene skal lære eller oppnå med aktiviteten.

Eksempel: «Målet er at elevene skal forstå vannets kretsløp og kunne forklare det med egne ord.»

4. Instruksjoner

Fortell KI-en nøyaktig hva du vil at den skal gjøre. Tenk i klare, steg-for-steg handlinger.

👉 Eksempel: «Foreslå tre praktiske aktiviteter for å hjelpe elever med å lære om vannets kretsløp.»

5. Svarformat

Angi hvordan du ønsker at svaret skal presenteres: i en liste, en tabell eller trinn for trinn. Dette gjør det enklere å bruke.

👉 Eksempel: «Organiser informasjonen i en tabell med tre kolonner: aktivitet, materialer og varighet.»

6. Språk og tone

Angi typen språk: formelt, enkelt, motiverende eller alderspassende.

👉 Eksempel: «Bruk en vennlig og enkel tone, som om du snakket direkte til 12 år gamle elever.»

Eksempel på en fullstendig oppgave

Her er en du kan kopiere, tilpasse og prøve ut med klassen din:

Eksempel på oppgave

«Du er en lærer i videregående skole med erfaring innen kreativ skriving. Du forbereder en aktivitet for 14 år gamle elever med varierende skriveferdigheter. Målet er at de skal lære å skape sammenhengende karakterer for historiene sine. Foreslå fem korte skriveøvelser (hver på ikke mer enn 15 minutter) som hjelper elevene med å forestille seg og gi liv til karakterene. Presenter forslagene i en tabell med følgende kolonner: en kort beskrivelse av øvelsen, hvordan læreren bør introdusere den i klassen, og ett refleksjonsspørsmål for elevene å svare på til slutt. Bruk et enkelt og oppmuntrende språk som passer for tenåringer.»

Avsluttende tips

  1. Begynn i det små: korte instruksjoner er nok i starten. Tydelighet og sammenheng er tilstrekkelig.
  2. Eksperimenter og juster: hvis svaret ikke er til hjelp, endre ett element i «oppskriften» (rolle, mål, format osv.).
  3. Lagre dine beste oppgaver: opprett et dokument for å gjenbruke de som fungerer best for deg.
  4. Tilpass alltid til din gruppe: det som fungerer for tredjeklassinger vil ikke fungere på samme måte for elever i ellevte klasse.

Ditt neste steg: velg en kommende time og skriv en oppgave ved å bruke denne oppskriften. Test den og se hvordan den endrer forberedelsene dine og elevenes engasjement.